Blog

WINTER WONDERLAND @LEVI

Jo hieman perinteeksi muodostunut hiihtoloman laskettelureissu suuntautui jo toista vuotta Leville Suomen lappiin. Halusin vuokrata meille viihtyisän mökin, jossa on hieman enemmän tilaa kuin edellisenä kertana kuin olimme Levillä. Onnekseni löysinkin tuttavan kautta kivan kelohonka-mökin Karhunkieppi –osoitteesta.

Lähdimme tänä vuonna yöjunalla kohti Leviä, joka ei näin jälkikäteen ollut ihan paras idea, sillä ainakaan minun selälleni VR:n vaunun sänky oli aivan liian kova, en nukkunut varmaan silmäystäkään koko yönä, enkä usko että lapsetkaan pahemmin nukkuivat. Olimme aamusta Rovaniemellä ja pitihän siellä mennä oikeaa Joulupukkia tapaamaan. Mukavan oloinen pukki se olikin, osasi kysellä lapsilta vähän joulun perinteistä, vaikka nuorimmaiseni Kristian kohta 7-vuotta oli sitä mieltä että pukkia ei ole olemassa ja pukin parta oli teko parta, miten tuon nyt sitten ottaa kukin. Pukin tapaamisen jälkeen, matkamme jatkui kohti Leviä.

Ensimmäisenä päivänä otimme vaan rennosti, väsyneitä kun olimme, kävimme ravintola Tuikulla ihastelemassa maisemia, tietty lapset nauttivat kaakaot, söimme hyvin, saunoimme ja menimme nukkumaan ajoissa. Toisena päivän oli laskettelun vuoro. Alkuun Kristian vaati itselleen valjaat, mutta pian ensimmäisenä päivänä huomasimme että hän osaa jo hienosti lasketella, ”kaarella” kuten opastin häntä sekä jarruttaa tarpeen mukaan. Oli mahtavaa huomata miten lapset olivat kasvaneet ja kehittyneet, saaneet itsevarmuutta lasketteluun. Klaudiahan meni osittain yksin rinteen reunassa olevia kiemuraisia metsäreittejä ja me sitten Kristianin kanssa olimme parina rinteessä.

Kävimme myös yhtenä iltapäivänä (kun Klaudia oli oksentanut ja oli kuitenkin iltapäivää kohden paremmassa kunnossa) myös Snow Village:ssa, joka oli todella upea kokonaisuus. Paikka oli n. 40 km päästä Leviltä. Upeaan kokonaisuuteen kuului paitsi hotelli, jossa voi yöpyä jäästä ja lumesta tehdyissä hotellihuoneissa, myös sviittejä oli saatavilla ja ravintola, josta sai monipuolisesti kaikkea aamupalasta vahvempaan purtavaan. Jääteokset olivat todella taidokkaita ja yksityiskohtaisesti tehtyjä. Villagen keskiössä oli baari, josta sai ostaa juotavaa ja ravintolassa oli suuret jäästä veistetyt pöydät sekä näyttävät korkeaselkäiset tuolit. Upeasti koristeltujen hotellihuoneiden lisäksi, Villagesta löytyi kappeli, iso jääliukumäki ja isoja, hurjiakin hahmoja HBO Nordicin Game of Thrones tv-sarjaan perustuen.

Viimeisenä lomapäivänämme lähdimme sitten kelkoilla matkaan, kävimme mm. Sammuntuvalla, jossa poroja on hoidettu jo monessa sukupolvessa ja perinteet olivat lähes 100v. Takaa. Siellä kävimme katsomassa poroja aitauksessa, piipahdimme aidossa kodassa sekä vain ihastelimme maisemia ja nautimme hiljaisuudesta. Menimme kelkoilla lenkin Tuikun kautta, jotta lapset pääsivät taas hyvälle kaakaolle ja sitten kelkkoja luovuttamaan kun vuokra-aika oli täynnä.

Iltapäivällä pääsimme vielä laskemaan muutamat viimeiset laskut, kunnes aurinko laski mailleen.

Kyllä viiden päivän loma menee nopeaa, kun on paljon hauskaa tekemistä. Mutta jotain uutta kerrottavaa kuitenkin, sen verran ihanaa Levillä oli, tästä lomasta jäi siintämään ajatus omasta kelohonka-mökistä Levillä! Katsotaan pääsenkö toteuttamaan tämänkin unelmani tulevaisuudessa? ;)